Foto´s diversen - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu Foto´s diversen - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu

Foto´s diversen

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

26 September 2008 | Bolivia, Montero

Hierbij wat foto´s.

Baksteenproductie: Langs de rivier in Montero. Rivierklei wordt gemengd met rijstkaf of fijn houtzaagsel. Dit wordt in een mal gedaan voor 2 bakstenen. Dan worden de stenen te drogen gelegd en opgestapeld tot luchtige muurtjes om verder te drogen.
Vervolgens wordt van de bakstenen een massieve oven met tunnels gestapeld. In de tunnels wordt hout verbrand. Na 2 a 3 dagen bakken zijn de stenen klaar. Allemaal handwerk en heel veel armoede. Ik kwam hier om zaad te oogsten van de vele Leucaena-bomen.

Gedroogd vlees & Vlees aan een waslijn van prikkeldraad: Montero Voor de bereiding van o.a. het gerecht majadito wordt Charke gebruikt. Dit is gedroogd vlees. Meestal wordt dit gepekelt en buiten aan de waslijn gehangen die vaak van prikkeldraad is gemaakt.

Wegblokkade Portachuelo: Gelukkig kon ik zonder veel problemen door. Alleen een stukje lopen.

Op weg naar Corumba:

- Typisch Bolivia: In de bus stond op het raam Verboden te roken, GEEN COCABLAADJES KAUWEN, niet met je voeten op het raam steunen. Ook typisch Bolivia: "Verboden" is verkeerd gespeld.

- Zonder diesel: Na twee keer technische problemen gehad te hebben stonden we 15 minuten voor aankomst in Quijarro stil omdat de diesel op was. Een auto kwam 2 jeyycan´s met nieuwe brandstof brengen en al snel konden we weer verder.

- Creatief & informele handel: Ook in Quijarro, is schaarste aan diesel vanwege de wegblokkades. Langs de kant van de weg stonden mensen flessen met diesel en benzine te verkopen. Per 2 liter. Net als bij de bus wordt het de tank in gekiepert via een halve colafles met een slangetje eraan en met een soort sok als filter.

Ambachtelijk bewerken van steunpalen: Quijarro. De huizen in het departament Santa Cruz hebben vaak een veranda met houten bewerkte steunpalen. Ook dit is handwerk. Na het maken van wat zaagsnedes wordt met een soort kleine hak (haakse hakbijl) het reliëf in de palen gehakt.

In Corumba:
- Lunchen in Corumba: Hier heb ik mijn kip-empanada´s gegeten. Zie eerder bericht.
- Corumba: Uitzicht over het lage deel van de stad en de rivier.
- Sfeervol Corumba: Steegje vlakbij de rivier
- Boulevard Corumba: Een busje waar je kokosnoten kan kopen, koloniale gebouwen in pasteltinten, mooie en rustige plekjes waar je in de schaduw kunt zitten met uitzicht over de rivier.
- Visumverlengen is afzien: Om niet gelijk na het ontvangen van mijn aankomststempel mijn vertrekstempel te vragen ben ik nog maar weer even de stad in gegaan. Op een pleintje een gekoelde kokosnoot gekocht en die onder een prachtig bloeiende boom met een rose kerkje op de achtergrond leeg gedronken. Tsja, je moet er heel wat voor over hebben om je visum te verlengen.

- Grote bosbrand: Op de terugweg naar Santa Cruz kwamen we langs uitgebreide stukken met bomen met zwart geblakerde stammen. Ook een hele grote bosbrand in de verte, waarvan je de vlammen en grote rookwolken duidelijk kon zien. Op de foto vanuit de trein helaas
nauwelijks te zien. Slash en burn landbouw wordt hier veel toegepast en grote stukken natuur verdwijnen. Maar toch, hier is veel meer ongerepte natuur dan in Nederland.

  • 26 September 2008 - 18:42

    Carolina:

    Nice pictures amigo.. :)
    I hope u feel better soon...

  • 26 September 2008 - 18:55

    Pieter:

    Voor degenen die zich nu afvragen waarom ik me beter zou moeten voelen Ik heb een lichte verkoudheid, niks bijzonders :)

  • 26 September 2008 - 19:01

    Carolina:

    hehehe! sorry! I mean.. I hope your cold is much better.. :P
    See ya!

  • 27 September 2008 - 21:21

    Riek:

    Leuk Pieter, deze foto's. We leren zodiende steeds meer van het land, waar jij nu bent. Ik vraag me wel af of dat gedroogde vlees lekker is en of er geen eitjes van vliegen opzitten, huuuuu.
    Goeie zondag Pieter en de groetjes vanuit Zoetermeer.

  • 30 September 2008 - 17:20

    Alwin Van Ruijven:

    Hoi Pieter,

    Het waren leuke foto's van het noodzakelijke uitstapje voor wat stempels. We wensen je veel succes bij het werk dat je mag doen in Bolivia.

    Groetjes uit Stompwijk

  • 19 November 2008 - 18:42

    Cor Boer:

    Ik zie geen nieuwe berichten meer !

    met groet,

    cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Van februari tot november 2008 heb ik als vrijwilliger in Bolivia voor Misión Timoteo gewerkt. Misión Timoteo is een organisatie die zich inzet voor Boliviaanse kinderen. Zie voor meer informatie over Misión Timoteo: www.misiontimoteo.nl Vanaf half januari 2009 heb ik weer voor Mision Timoteo gewerkt. Begin maart heb ik besloten niet zoals gepland tot 26 november voor Mision Timoteo te blijven werken. Momenteel orriënteer ik me op wat ik nu ga doen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 83530

Voorgaande reizen:

13 Januari 2008 - 27 Mei 2009

Bolivia 2009

Landen bezocht: