In Niemandsland - Reisverslag uit Puerto Quijarro, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu In Niemandsland - Reisverslag uit Puerto Quijarro, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu

In Niemandsland

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

17 September 2008 | Bolivia, Puerto Quijarro

Hallo allemaal,
Vanmorgen ben ik eerst naar internet gegaan om de laatste berichten in de krant te lezen. Volgens El Deber was er een accoord getekend en waren de blokkades opgeheven en de bezette gebouwen teruggegeven. Ik daarna dus gelijk mijn tas gepakt en naar het douanekantoor gelopen ( ±40 minuten ).
Daar aangekomen bleek het kantoor inderdaad open. Ik dus gelijk de grens over gepiept. Dit keer dus, in tegenstelling met de dag ervoor, wel met vertrekstempel. Eenmaal in Brazilië moet je nog 6 km. afleggen naar het Braziliaanse douanekantoor. Vorige keer deed ik het per motortaxi, nu per bus. In de bus hoorde ik dat het douanekantoor pas om 14:00 uur weer open zou gaan (lunchpauze).
Ik ben dus naar de rivier gelopen langs prachtige koloniale gebouwen. Ook langs steegjes met rustieke houten gebouwtjes, met een oud negervrouwtje die rustig over het raamkozijn hangt en naar niets bijzonders kijkt. Precies de sfeer zoals je je bij Brazilië voorstelt.
Bij de rivier heb ik in de schaduw van een boom mijn Boliviaanse kip-empanadas opgegeten. Prachtig uitzicht over de rivier: aangemeerde boten, pollen waterhyacint die voorbij drijven, een grote zilverreiger die op zo´n pol staat te vissen, het Braziliaanse achterneefje van de snoek die met zijn kop vlak onder een klein plantje probeert door te gaan voor een pluk wortels daarvan; hopend dat er een ander visje langs komt zwemmen en ook hij van zijn lunch kan gaan genieten.
Toen verder gelopen langs de rivier langs een brug met een roofvogel met een kuif en een hele lange rij aalsgolvers. Toen weer langs die koloniale gebouwen naar het douanekantoor. Daar mijn aankomststempel gekregen.
Toen maar weer even de stad in. In een parkje een gekoelde kokosnoot met een rietje gekocht en leeggeslobbert. Natuurlijk even een foto gemaakt van mezelf met kokosnoot onder een bloeiende boom en met een koloniaal kerkje op de achtergrond. Ja, het is flink afzien dat verlengen van je visum ;) Ik hoop dat de foto gelukt is want het was met mijn mobieltje, mijn camara had ik voor de veiligheid in Montero gelaten.
Na mijn verfrissende kokosnoot weer naar de douane gegaan want die sluit al weer om 16:00 uur. Daar mijn uitreisstempel gekregen en per motortaxi weer naar de Boliviaanse douane gegaan.
Maar de Boliviaanse douane zou de boliviaanse douane niet zijn als ze niet een of andere moeilijkheid verzinnen. Na twee keer slechts 30 dagen te geven, waarna ik in Santa Cruz de overige 60 dagen moest gaan halen, zeiden ze dit keer dat ik niet dezelfde dag terug mocht komen. Ik kreeg dus geen stempel en moet morgen terugkomen voor de stempel dat ik het land in kom. Ik ben dus inmiddels weer in Quijarro, maar officiëel ben ik nog ergens tussen de twee douanekantoren in. Ik ben benieuwd of ik morgen gewoon de 90 dagen krijg waar een Nederlander recht op heeft of dat er weer een nieuw smoesje komt. Of misschien is het kantoor morgen wel weer bezet, je weet maar nooit.
Vannacht slaap ik weer in hetzelfde hotelletje als afgelopen nacht. Morgen ga ik dus proberen mijn stempel te halen om daarna met de trein terug te gaan naar Santa Cruz. Die vertrekt om 12:45 uur hoorde ik net op het station. Andere optie zou de bus zijn om 16:00 uur. Wordt vervolgd...

  • 18 September 2008 - 10:43

    Anja Koole:

    Succes bij de douane. Ik hoop voor je dat ze je vandaag wel een stempel geven en dat het volgende bericht uit Santa Cruz komt!Het blijft telkens maar weer afwachten geblazen. Hartelijke groeten namens ons 4ren.

  • 18 September 2008 - 17:32

    Karin:

    Zo maak je wel heel veel mee! Maar hoe doen de andere NL-ers die voor Mission Timoteo werken dat? In elke geval reizen zij niet met je mee. Het moet toch mogelijk zijn om voor bijv. 1 jaar een visum te krijgen. Ik wens je nog een goede tijd toe en ik hoop dat je veel kunt doen voor de mensen in Bolivia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Van februari tot november 2008 heb ik als vrijwilliger in Bolivia voor Misión Timoteo gewerkt. Misión Timoteo is een organisatie die zich inzet voor Boliviaanse kinderen. Zie voor meer informatie over Misión Timoteo: www.misiontimoteo.nl Vanaf half januari 2009 heb ik weer voor Mision Timoteo gewerkt. Begin maart heb ik besloten niet zoals gepland tot 26 november voor Mision Timoteo te blijven werken. Momenteel orriënteer ik me op wat ik nu ga doen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 83669

Voorgaande reizen:

13 Januari 2008 - 27 Mei 2009

Bolivia 2009

Landen bezocht: