Nieuwsbrief Januari 2009 - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Pieter Tang - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief Januari 2009 - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Pieter Tang - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief Januari 2009

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

12 Januari 2009 | Nederland, Zoetermeer

Afgelopen week heb ik een nieuwsbrief uitgegeven. Die geeft overzichtelijk weer wat ik het afgelopen jaar heb gedaan, en wat ik dit jaar hoop te gaan doen. Vandaar dat ik hem hier ook op mijn site zet.
Met al die losse berichtjes is het namelijk makkelijk om het overzicht kwijt te raken. Ook was het veel leuker om stukjes te schrijven over mijn reizen dan bijv. over al die saaie dagen van informatie zoeken op internet. Dat heeft mensen de indruk gegeven dat ik het hele jaar alleen maar druk heen en weer reisde om mijn visum maar niet te laten verlopen, en dat is natuurlijk niet zo.
Het is niet mogelijk om de nieuwsbrief in oorspronkelijke opmaak weer te geven dus wordt het gewoon eenvoudige tekst met twee losse foto's.



Pieter in Bolivia

In januari 2008 is Pieter van der Tang naar Zuid Amerika vertrokken om als vrijwilliger bij Misión Timoteo in Bolivia te gaan werken.
Van 19 november 2008 tot 13 januari 2009 is hij op verlof in Nederland.
Daarna gaat hij tot eind november 2009 weer bij Mision Timoteo werken.

NIEUWSBRIEF NUMMER 2, JANUARI 2009

Mijn eerste nieuwsbrief verscheen in mei 2008. Dat is al even geleden. De meeste mensen hebben mijn belevenissen in Bolivia gevolgd via mijn weblog pietervandertang.waarbenjij.nu.
Met name voor de mensen die geen computer of internet hebben, heb ik nu een samenvatting gemaakt van mijn werkzaamheden in het afgelopen jaar.

Misión Timoteo (MT)
In februari 2008 ben ik begonnen met vrijwilligerswerk voor MT in het plaatsje Portachuelo in Bolivia. MT heeft verschillende projecten voor kinderen. In Santa Cruz heeft MT een kinderdagverblijf en een opvanghuis voor kinderen van gevangenen. Deze kinderen groeien bij gebrek aan opvangmogelijkheden anders zelf ook in de gevangenis op. In Portachuelo heeft MT opvanghuis “Beth El” voor straatkinderen en een boerderij. De boerderij moet de financiële middelen opleveren voor het straatkinderproject. Ook kunnen de kinderen hier werkervaring opdoen. Er worden voornamelijk vleeskoeien gehouden. Afgelopen jaar woonden er in Beth El gemiddeld zo’n 10 kinderen; sinds december wonen er 18.

Aan de slag

Het was de bedoeling dat ik de schakel zou worden tussen het straatkinderhuis en de boerderij. Daarvoor zou ik eerst fulltime in het kinderhuis werken, zodat ik zou leren hoe ik met de kinderen om moest gaan. Ik zou ze dan later mee kunnen nemen om ze bij het werk op de boerderij te begeleiden. Om meerdere redenen werkte dit niet. Daarom ben ik hier na een maand mee gestopt. Ik ben toen op de boerderij gaan werken. Daar heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het onderzoeken welke projecten de boerderij winstgevender kunnen maken.

Biogasproject

Het eerste project wat men wilde opstarten was het winnen van gas uit koeienmest. Met dit project zouden we de kosten van het gebruik van gas voor de keuken en de geisers van de douches kunnen besparen. Hiervoor heb ik veel onderzoek gedaan, met name op internet: berekenen hoeveel mest er nodig was, ontwerp en afmetingen uitzoeken van de fermentatietank en van de vloer waarop de mest zou worden verzameld, een aannemer zoeken, de kosten berekenen, etc. Uiteindelijk bleek dat het project helaas niet rendabel was, en dus heb ik besloten hier niet verder mee te gaan.

Compost

Vervolgens hebben we een compostproject opgezet. Dit maakt onderdeel uit van het plan om de weilanden van MT te vernieuwen, waardoor de opbrengst uiteindelijk zal stijgen. Vanwege de afmeting van de landerijen (210 hectare) is dit een zevenjarenplan waarbij elk jaar 30 hectare vernieuwd wordt.
De grond, die door de jaren heen vast is aangestampt door de koeien, wordt geploegd. Vervolgens wordt de compost van het compost-project erover verspreid. Daarna wordt er een grassoort gezaaid die een hoge opbrengst en voedingswaarde heeft.

Om te beginnen ben ik weer via internet gaan uitzoeken hoe je compost maakt. Dat kan met behulp van wormen of door het te laten vergisten. Het is daarbij erg belangrijk om de juiste stoffen in de juiste verhouding te mengen.
Het eerste plan was om GFT-afval van de markt op te halen, maar in Bolivia wordt het afval niet gescheiden ingezameld dus dat was niet eenvoudig. We hebben geprobeerd dit met de gemeente te regelen, maar dat kostte zo veel moeite en tijd dat we daar uiteindelijk van afgezien hebben. We hebben toen gekozen voor andere grondstoffen: kippenmest en rijstekaf. Dit is gratis beschikbaar. Wel moesten we dat zelf allemaal ophalen met de tricyclo, een driewielige motor met laadbak achter. Per keer kon er maar 1,5 kubieke meter mee. In een kippenhok zit ongeveer 90 kubieke meter aan kippenmest en elke rit kostte ons een half uur heen en een half uur terug. Vervolgens moest dan nog eenzelfde hoeveelheid rijstekaf worden opgehaald bij de rijstfabriek, waar rijst wordt gepeld. Daarna moesten de ingrediënten met de hand met elkaar en met water worden gemengd. Heel erg arbeidsintenstief en tijdrovend, dus.

We zullen de werkwijze dus grondig moeten verbeteren (vrachtwagen huren voor transport, vochtigere grondstoffen) of compost moeten kopen bij de suikerfabriek (afval van het suikerriet wordt daar tot compost verwerkt). Ook is de gemeente toch weer geïnteresseerd in het project, dus misschien kunnen we toch verder met het GFT-project op de markt.

Witte mimosa.

De witte mimosa (Leucaena leucocephala) is een boom die heel eiwitrijk voer is voor koeien (bladeren en twijgjes) en bovendien de grond bemest. Door het planten van deze bomen in combinatie met gras, kan het aantal koeien volgens de literatuur toenemen van 1,25 naar 3 per hectare.
We hebben op een proefterrein geprobeerd deze bomen direct in de grond te zaaien, maar dit kwam helaas niet goed op. Een deel werd opgegeten door de mieren en de rest werd overwoekerd door gras en onkruid omdat het in de eerste fase langzaam groeit.
We zijn daarom zelf een kwekerijtje begonnen met zo’n 160 planten die in zakjes gezaaid zijn. Zojuist heb ik gehoord dat de mieren opnieuw flink huisgehouden hebben. Dit jaar ga ik verder met de uitvoering van dit project.

Zuivelcursus

In Portachuelo hebben we een zuivelcursus gehad. We hebben geleerd om yoghurt en kaas te bereiden uit de melk van de boerderij. Het plan voor komend jaar is dat ik help om de productie en verkoop van deze zuivel op te starten.

Verlof

Sinds 19 november ben ik weer even in Nederland. Het is fijn om de feestdagen bij mijn familie door te brengen. Ook heb ik in december tijdelijk weer bij Enorm Cammeraat gewerkt. Op 13 januari vertrek ik weer naar Bolivia om tot eind november verder te werken aan het bomen- en het yoghurt- en kaasproject.


Volg de belevenissen van Pieter op:
pietervandertang.waarbenjij.nu


Gebedspunten

* Dat de projecten goed van de grond komen. Zeker gezien de eerdere ervaringen is dit geen vanzelfsprekendheid.
* Voor de kinderen van de projecten; dat ze het traject vol zullen houden en een betere toekomst mogen krijgen.
* Voor de leiding, die een zware en verantwoordelijke taak heeft.

Dankpunten

* Voor de fijne tijd met mijn familie, vrienden en kennissen in Nederland.
* Voor het werk en de inkomsten die ik in december mocht hebben.
* Voor gezondheid en bescherming in het afgelopen jaar.


Pieter van der Tang – p/a Misión Timoteo – Casilla 3110 – Santa Cruz, Bolivia
pietervandertang@hotmail.com – pietervandertang.waarbenjij.nu
TFC contactpersoon: Jantine van der Tang – telefoon (079) 316.92.01
Giften: rekeningnummer 3072.20.133 t.n.v. H.L.P. van der Tang te Zoetermeer

  • 12 Januari 2009 - 11:14

    Jantine:

    Hoi broer,

    Ik zie ook geen mogelijkheid om je nieuwsbrief als Word- of PDF-bestand aan je bericht toe te voegen. Maar je hebt het zelf al opgelost zie ik. Hoop je vanmiddag nog even te zien.

  • 12 Januari 2009 - 11:47

    Fam. Würsten:

    Hoi Pieter,

    Wij hopen dat je weer een fijne tijd zult hebben in Bolivia.

    We houden de website in de gaten zodat we je vanaf Nederland kunnen volgen.

    Groetjes
    Pieter, Rianne, Daniëlle en Celia

  • 12 Januari 2009 - 12:11

    Christine:

    Hoi Pieter,
    Je gaat morgen vliegen. Een heel goede reis toegewenst! Doe ze de groeten daar en veel zegen op je werk! Ik ben benieuwd naar je belevenissen.
    Groetjes, Christine

  • 12 Januari 2009 - 12:12

    Nellie:

    Hoi Pieter,
    Op de valreep heb ik je nieuwsbrief gelezen, ben ik weer op de hoogte dat je dus morgen weer hoopte te vertrekken!
    Een goede vlucht/reis gewenst en natuurlijk ook weer een fijne tijd in Bolivia!
    groetjes, Nellie.

  • 12 Januari 2009 - 12:19

    Henk En Ardy:

    Fijn voor ons dat we je weer even hebben gezien.
    Fijn voor jou dat je weer mag gaan.Ga met God's zegen voor 2009.
    Een hele goede reis !!!!
    En tot "horens".

  • 13 Januari 2009 - 20:14

    Irene & Marinus:

    wij hopen dat je veilig aankomt in Bolivia. We zullen de komende maanden aan je denken en voor je bidden. Bedankt voor de momenten die je afgelopen zondag wou delen met de kids. Voor de komende periode veel succes met de projecten zoals de kaas en yoghurt. Groet.

  • 13 Januari 2009 - 21:43

    Ra Ra,van Wie:

    Er is weer ruimte voor 100 foto´s

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Van februari tot november 2008 heb ik als vrijwilliger in Bolivia voor Misión Timoteo gewerkt. Misión Timoteo is een organisatie die zich inzet voor Boliviaanse kinderen. Zie voor meer informatie over Misión Timoteo: www.misiontimoteo.nl Vanaf half januari 2009 heb ik weer voor Mision Timoteo gewerkt. Begin maart heb ik besloten niet zoals gepland tot 26 november voor Mision Timoteo te blijven werken. Momenteel orriënteer ik me op wat ik nu ga doen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 83659

Voorgaande reizen:

13 Januari 2008 - 27 Mei 2009

Bolivia 2009

Landen bezocht: