Acclimatiseren, me organiseren en flink sprayen - Reisverslag uit Portachuelo, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu Acclimatiseren, me organiseren en flink sprayen - Reisverslag uit Portachuelo, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu

Acclimatiseren, me organiseren en flink sprayen

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

18 Januari 2009 | Bolivia, Portachuelo

Zo, de eerste dagen in Bolivia zitten er weer op en ik ben weer een beetje geacclimatiseerd. Gelukkig was de temperatuur in Nederland de laatste dagen voor vertrek weer tot boven nul gestegen en is het hier deze dagen relatief koel: gisteren ¨slechts¨ 23 graden overdag met regen. Mij hoor je niet klagen over de overgang in het weer. Ook ben ik inmiddels weer wat uitgerust van de lange reis.

Ik heb inmiddels met Alvaro besproken waar ik ga wonen en waar ik de yoghurtproductie ga doen. We hebben aardig gereorganiseerd. Ik zou in het kantoor komen te wonen. Maar om in slechts drie kamertjes, én het kantoor, én de opslag van Alvaro, én mijn woonkamer en eetkamer, én mijn slaapkamer, én mijn keuken, én mijn badkamer te hebben werd toch wel wat krap vond ik. Bovendien moest de yoghurt- en kaasproductie ook nog ergens gebeuren. En om dat nou in het kippenhok of onder het palmbladerenafdakje bij de cowboy te doen leek me niet zo hygienisch of practisch. Bovendien hadden we dan moeten investeren in het bouwen van muren en in een keukenblokje met water en afvoer. Nu heb ik geruild met Yuddin (een van de opvoeders van het kinderhuis) met zijn gezin. Het is de andere (grotere) helft van hetzelfde huis. Nu hebben we nog steeds kantoor, opslag, mijn huis en de yoghurt- en kaasproductie samen, maar alles is stukken ruimer en comfortabeler en we hoeven niet te behelpen met de yoghurtproductie. Bovendien vond Yuddin zijn huis veeel te groot en wilde graag ruilen. Iedereen blij.

We waren net zo goed als klaar met het verhuizen van alles, toen Alvaro gebeld werd met de vraag of ik z.s.m. naar Santa Cruz kon komen. Ik was nodig om te vertalen. Harry, een Nederlandse 75 jarige imker die in Sucre woont en de bijen op Mision Timoteo Portachuelo verzorgt, was ziek uit Sucre aangekomen. Hij was in het ziekenhuis in Santa Cruz, begeleid door de huishoudster van Dick en Therese Altena en spreekt minder goed spaans als ik. Therese zelf had al in de VS moeten zijn maar heeft dengue dus kon niet reizen en ook niet vertalen voor Harry. Dick Altena had ook dengue maar is wel naar de VS en is inmiddels weer wat beter. Harry blijkt ook dengue te hebben. Dit is een vrij heftige ziekte, overgebracht door muggen. Op Mision Timoteo Portachuelo zijn naast veel muggen ook verschillende gevallen van dengue. Ik hoorde vanmiddag van de dokter dat dengue 5 tot 7 dagen duurt maar bij Therese is dat al wat langer. Er is geen vaccinatie tegen dengue mogelijk. Ook geen preventieve pillen zoals bij malaria. Alleen muggen bestrijden/weghouden met klamboe, insekticide, muggenafweermiddel enz. helpt. Dat is trouwens ook het beste tegen malaria, enz.. Ik ben dus erg blij dat ik de dag voor vertrek nog een extra flesje CarePlus 40% DEET spray heb ingekocht want het is hier echt een epidimie en erg dichtbij. Voor bezorgde mensen: op het ogenblik voel ik me heel fit en absoluut niet ziek. Verder, gebeden voor bescherming kunt u richten aan Jezus, extra flesjes DEET aan Pieter van der Tang, Casilla 3110, Santa Cruz, Bolivia ;) Voorlopig heb ik nog ruim voldoende maar als ik het deel met anderen en extra spray gaat het sneller op dan gepland.
Harry voelt zich nu hij in het ziekenhuis aan het infuus ligt weer kiplekker. We hebben gezellig zitten kletsen, ik had wat post voor hem zodat ie wat te lezen heeft en ook de zakjes Opkikker (kruidenbouillon) die er in zaten komen vast goed van pas nu. Ik heb hem achtergelaten bij een erg vrolijke en behulpzame zuster en ben nu bij Therese Altena in huis. Therese is thuis en voelt zich nog knap beroerd. Ze rust veel. Als de ziekte normaal veloopt zou haar dengue wel bijna voorbij moeten zijn.
Hartelijke groeten vanuit Santa Cruz, Pieter

  • 19 Januari 2009 - 21:06

    Paul & Petra Markwat:

    Pieter,

    Fijn dat je nu de ruimte hebt voor de yoghurt- en kaasproductie, zo wordt weer overal in voorzien.
    Heel veel zegen en tot ziens.


  • 21 Januari 2009 - 20:35

    Nellie:

    Hé Pieter,
    zo te lezen, ben je weer op je plekje beland.
    Een hele fijne tijd gewenst.
    groetjes, Nellie.

  • 22 Januari 2009 - 20:21

    Buurtjes Ton En Thea:

    fijn dat je goed bent overgekomen jammer van die muggenplaag ik hoop dat je genoeg van die spray heb is het goed te krijgen daar als ik enige steun kan geven op de een of anderemanier dan hoor ik het graag eventueel via je zus pieter succes nog met het yoghurt project groetjes t en th

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Van februari tot november 2008 heb ik als vrijwilliger in Bolivia voor Misión Timoteo gewerkt. Misión Timoteo is een organisatie die zich inzet voor Boliviaanse kinderen. Zie voor meer informatie over Misión Timoteo: www.misiontimoteo.nl Vanaf half januari 2009 heb ik weer voor Mision Timoteo gewerkt. Begin maart heb ik besloten niet zoals gepland tot 26 november voor Mision Timoteo te blijven werken. Momenteel orriënteer ik me op wat ik nu ga doen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 83661

Voorgaande reizen:

13 Januari 2008 - 27 Mei 2009

Bolivia 2009

Landen bezocht: