Geen leie dakje - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu Geen leie dakje - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu

Geen leie dakje

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

09 Februari 2009 | Bolivia, Montero



Zo, eindelijk weer een berichtje. Nadat Harry het ziekenhuis en Santa Cruz weer had verlaten en nog wat visumgedoe ben ik weer naar Portachuelo gegaan.
De aankomst daar was, net als de eerste dag, niet zo geweldig. De eerste dag kwam ik vanuit Nederland na een hele lange reis vermoeid aan, en was de plek waar ik zou moeten wonen leeg. Ik moest zelf het speelgoed van Alvaro´s kinderen opruimen, de kamer schoonmaken, een matras en lakens regelen, een bed schijnt in de maak te zijn,...
Dit keer kwam ik vanuit Santa Cruz aan en had het de avond ervoor flink gestormd en geregend. Er waren meerdere bomen omgewaaid, wat dakpannen stuk, een deel van het dak van één van de cowboys was eraf geblazen. In mijn huisje was alles doorweekt van de regen die naar binnen was gewaaid: matras en lakens nat, kleren nat, schrift met aantekeningen doorweekt, ... Dus maar weer een paar wasjes gedraaid, spullen gedroogd, helpen met opruimen van de bomen, .... Ik ben nu bezig om van bamboe dat op het terrein van Mision Timoteo groeit een kledingrek te maken zodat ik mijn kleren en spullen netjes weg kan bergen. Hopelijk ben ik in de komende dagen wat beter georganiseerd en lopen de dingen wat soepeler.
Verder ben ik in Santa Cruz en Montero wat inkopen gaan doen voor de yoghurtproductie en -verkoop. Ik ga mijn eigen onafhankelijke yoghurtbedrijfje hebben binnen Mision Timoteo :) Ik heb bijna alles wat nodig is nu, alleen nog een gasfles, een filter, en een trechtertje. Hopelijk kan ik deze week de eerste yoghurt maken. Ik voel me nog niet zo fit hoewel dat vandaag mee valt, waarschijnlijk omdat het vandaag niet zo heet is.
Gelukkig heb ik (nog) geen Dengue of Mayaru (de milde vorm van marlaria) ondanks alle muskieten in Portachuelo. Er zijn al 8000 gevallen van dengue clasico en 4 doden door dengue hemorragico in Bolivia. Gelukkig zijn bijna alle gevallen van dengue de dengue clasico, hoewel dat al heftig genoeg is. Op het ogenblik zover ik weet geen gevallen van dengue binnen Mision Timoteo meer.
Ik heb voor het eerst gemolken en ook paard gereden :) De laatste keer dat ik dat had gedaan was in 2003, ook in Bolivia. Toen viel ik er in volle galop af en had ik naast een wond aan mijn arm een paar gekneusde ribben. Ik hoop het nu wat beter te leren ;) Nu ging ik met de cowboy stapvoets de weilanden en koeien controleren en ging alles goed. Prachtig de natuur daar. Een paradijs voor vogelliefhebbers.
Hartelijke groeten vanuit Montero

  • 10 Februari 2009 - 07:04

    Dianne Gerritsen:

    Hoi,
    t valt niet allemaal mee zo te lezen... maar wel bijzonder om mee te maken, al is t een ander leven als hier. Hopelijk blijf je gezond.. Heel veel succes met je yoghurt! Ben benieuwd. groetjes, Dianne

  • 10 Februari 2009 - 07:23

    Irene De Jong:

    Ha die Pieter,
    gelukkig ben je nog steeds gezond.
    Wat een ziektes heb je daar zeg dat kunnen wij ons hier in ons kippelandje toch haast niet voorstellen.Let goed op jezelf hoor.
    Het is hier op moment ontzettend regenachtig.
    Er valt ook af en toe natte sneeuw maar ja dat blijft niet liggen.
    Ze geven voor alle nachten weer 4 graden vorst,voor jou onvoorstelbaar in de temperaturen daar!
    Wat gaaf dat je hebt paard gereden.Ik vind paarden niet zo ,ze zijn zo groot!!!Onze middelste dochter rijdt al jaren paard en heeft nog elke week prive les.
    Ze is op haar negende begonnen en is is nu twintig dus kun je nagaan.
    Zeg wat balen dat al je kleding en je spullen nat waren geworden.
    Vooral je aantekeningen is vervelend he.
    Gaaf dat je bijna met de yoghurt produktie gaat beginnen.
    Afgelopen zondag hebben we een prachtige doopdienst gehad,ook erg emotioneel want er werden 2 dove jongens gedoopt!
    Heb je al gelezen dat Mevrouw Minnar is overleden?Ze is 88 jaar geworden.Zij mag nu bij de Heer zijn.
    OK Pieter ik wens je veel kracht en wijsheid toe.Tot schrijvens.
    Groetjes uit nat Nederland.

  • 10 Februari 2009 - 07:27

    Riek:

    Succes met je yoghurt, 'k wou, dat ik ze kon proeven!!!!

    Sterkte daar! En de groetjes!

  • 10 Februari 2009 - 09:17

    Jos Melse:

    Hoi Pieter, in m'n agenda staat elke dag een tekst, deze dag Exodus 35:35, wellicht had "yogurt maken" er ook wel bij kunnen staan?

  • 12 Februari 2009 - 08:20

    Fam Koppejan:

    Hallo Pieter,

    Een hartelijke groet. We wensen je veel doorzetting in de niet zo luxe omstandigheden. De mensen daar hebben gelukkig geen referentie met onze leefsituatie in Nederland. Jij wel en dat is misschien best weleens moeilijk.

  • 12 Februari 2009 - 17:45

    Jantine:

    Hebben ze daar wel paarden in jouw maat?!!
    ;)

  • 13 Februari 2009 - 08:55

    H Wuister:

    Hallo Pieter,

    Leuk weer van je te horen en de ontwikkelingen te volgen.
    Gisteren was er in Rotterdam bij mijn kerk en instelling bezoek van een vrouwelijke predikant die in de buurt van La Paz onderwijs heeft gegeven.
    Samen met 2 bolivianen van het amira volk als ik het goed het begrepen.
    Sterkte met de yohgurt productie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Van februari tot november 2008 heb ik als vrijwilliger in Bolivia voor Misión Timoteo gewerkt. Misión Timoteo is een organisatie die zich inzet voor Boliviaanse kinderen. Zie voor meer informatie over Misión Timoteo: www.misiontimoteo.nl Vanaf half januari 2009 heb ik weer voor Mision Timoteo gewerkt. Begin maart heb ik besloten niet zoals gepland tot 26 november voor Mision Timoteo te blijven werken. Momenteel orriënteer ik me op wat ik nu ga doen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 83666

Voorgaande reizen:

13 Januari 2008 - 27 Mei 2009

Bolivia 2009

Landen bezocht: