Grote veranderingen - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu Grote veranderingen - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu

Grote veranderingen

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

11 Maart 2009 | Bolivia, Santa Cruz

Zo, alweer een tijd geleden dat ik geschreven heb. En er is heel wat gebeurd sinds mijn laatste berichtje.
Ik heb eerst vooral administratieve dingen geregeld: De benodigde papieren gaan regelen voor het aanvragen van een visum: Certificado de antecedentes van Interpol, certificado de antecedentes van FELCC (Boliviaanse politie), gezondheidscertificaat van CENETROP om aan te tonen dat ik geen AIDS of besmettelijke infecties heb,...
Verder het regelen van de organisatorische zaken van het yoghurtbedrijfje: voor hoeveel ga ik de melk van de boerderij kopen, wat gebeurt er met de opbrengst, enz. Ik heb een paar keer yoghurt gemaakt wat niet zo goed wilde lukken. Verder heb ik Ricotta (kaas uit de wei van de melk) gemaakt wat wel goed lukte.

In de laatste dagen van februari heb ik veel nagedacht over wat mijn werk van vorig jaar heeft opgeleverd, wat dit jaar op zou kunnen gaan leveren, en of ik nog wel een jaar hier verder wilde gaan. Sinds ik in januari aankwam in Portachuelo heb ik het eigenlijk nog niet echt goed naar mijn zin gehad. Veel kleine en grote dingen die tegenvielen, verschil in visie wat betreft het beheer van zowel de boerderij als het straatkinderhuis, de hitte en gebrek aan een goed bed en gevarieerd eten die me mijn energie ontnamen, het geïsoleerd zijn van ¨de bewoonde wereld¨ (8 km. vanaf het dorp Portachuelo en het vervoer wat altijd lastig is),... Op 2 maart heb ik besloten dat ik niet zo verder wilde gaan. Sinds die tijd ben ik op zoek gegaan naar een kamer/departamentje in Santa Cruz of Montero. Dan zou ik daar op mijn gemak kunnen evalueren wat ik nu wil en kan gaan doen: Een baan in Bolivia zoeken, een stuk grond kopen en een eigen bedrijfje beginnen (ijzerwarenzaak, plantenkwekerij, een plek voor toeristen, akkerbouw/veeteelt,...???), of terug naar Nederland en daar weer een baan zoeken.

Toen ik bij een departamentje in Santa Cruz ging kijken, raakte ik in gesprek met de eigenaar en een broer van hem. Ze vroegen me wat ik gestudeerd had en wat ik nu deed en zeiden dat ze misschien wel werk voor me hadden. Ze noteerden mijn nummer en een paar dagen later belden ze me met de vraag of ik kon komen praten. Ze (6 broers) blijken een stuk land in San Jose de Chiquitos te hebben. Ze willen een deel van dat land gebruiken om een woonwijk te bouwen. Een ander deel willen ze gebruiken voor het bouwen van een resort (luxe hotel). Voor de rest hebben ze nog niet echt een bestemming. Ze willen dat ik ga kijken wat ze hier het beste mee kunnen doen en dat vervolgens uit ga voeren. Landbouw, tuinbouw, visvijvers, kippenfokkerij, koeien, bosbouw, alles staat open. Ik ben wel benieuwd, klinkt erg interessant. Nadeel is alleen dat het weer ver weg is, hoewel ik daar wel in het dorp zelf zou gaan wonen dus niet zo geïsoleerd. Morgen ga ik er met één van de broers heen om te kijken.

Ik heb ook een kamertje in Montero gevonden. Een heel klein hokje zonder keuken en met gedeelde wc/douche maar heel goedkoop. Zo kan ik tenminste wat rustiger verder zoeken zonder veel geld te spenderen aan hotelovernachtingen. Het is in de methodistenschool waar ik in 2002 ook gewoond en gewerkt heb (in het kinderproject Hasta Crecer). Als ik dan weet wat ik wil kan ik ook wat gerichter zoeken naar een wat betere huisvesting. Want als ik straks een leuk departementje in Santa Cruz heb en ik besluit terug te gaan naar Nederland, of in San Jose te gaan werken waar ik ook een huisje zou krijgen, dan heb ik daar natuurlijk weinig aan. Een andere optie zou zijn om in een kwekerij van een nederlander hier te gaan werken. Ik wil binnenkort bij hem langs gaan om te gaan praten. Ik ben erg benieuwd wat er de komende weken gaat gebeuren.

  • 11 Maart 2009 - 22:24

    Leonieke Willemse:

    Hoi Pieter,

    Wat een prettige manier van beschrijven heb je, ik lees je berichten graag en kan zo met je meeleven. Spannend wat er nu weer te gebeuren staat. Veel wijsheid met alle beslissingen.

    groetjes, Leonieke

  • 12 Maart 2009 - 09:19

    Petra Scholten:

    Hey pieter,

    Gaaf om te lezen zeg, je kunt je leven in elk geval niet saai noemn he.
    Keuze's maken kan wel eens lastig zijn ja want waar doe je goed aan.
    Bidden en goed nadenken hoor.
    Neem geen overhaaste beslisingen hoor.
    Ik moet eerlijk bekenen dat wat je vertelde over die zes broers wel een enorme uit daging geeft.
    Spannend hoor, ik wens je veel wijsheid toe.

    gr petra

  • 12 Maart 2009 - 14:05

    Irene De Jong:

    Ha die Pieter,
    toevallig dacht ik afgelopen week we hebben nog niks over Pieter gelezen!!!
    Ja het valt niet mee voor wat er op je afkomt.In je laatste verhalen las ik ook wel veel tegenslagen en heb ik zelf wel gedacht tjonge heb je het nog wel naar je zin.
    Wel bijzonder dat deze uitdaging op je pad komt maar ook wel weer lastig of je het wel of niet moet doen.Je zult veel wijsheid nodig hebben daar zullen Rien en ik voor bidden.
    Wij zijn in de voorjaarsvakantie naar Oostenrijk geweest een enorm pak sneeuw.
    Het is daar zo mooi's avonds ontelbare sterren en het is er zo stil dat we echt moesten wennen toen we weer thuis waren in het kleine landje met zoveel mensen en herrie.
    Het is hier een beetje minder koud aan het worden.
    Gisteren hadden we zelfs een dag met wat zon.
    Afgelopen zaterdag hebben we een musical van de Vliegende Speeldoos in de kerk gehad.Guido(onze drummer zoon van Win Maass)speelde er ook in mee
    De kids mochten er in mee spelen.
    De musical ging over Naäman.Het was echt geweldig.Je kon eht zien dat de kinderen er van genoten.
    Pieter ik wens je echt veel wijsheid en kracht toe om de juiste beslissingen te nemen.
    Gr.Rien en Irene

  • 14 Maart 2009 - 08:29

    Michel En Tanja:

    Hoi Pieter,

    Het blijft toch allemaal weer spannend, wat ik van je lees, houd moed.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Van februari tot november 2008 heb ik als vrijwilliger in Bolivia voor Misión Timoteo gewerkt. Misión Timoteo is een organisatie die zich inzet voor Boliviaanse kinderen. Zie voor meer informatie over Misión Timoteo: www.misiontimoteo.nl Vanaf half januari 2009 heb ik weer voor Mision Timoteo gewerkt. Begin maart heb ik besloten niet zoals gepland tot 26 november voor Mision Timoteo te blijven werken. Momenteel orriënteer ik me op wat ik nu ga doen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 83663

Voorgaande reizen:

13 Januari 2008 - 27 Mei 2009

Bolivia 2009

Landen bezocht: