Op reis - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu Op reis - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Pieter Tang - WaarBenJij.nu

Op reis

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

22 Maart 2009 | Bolivia, Montero

Anderhalve week geleden ben ik naar San Jose de Chiquitos gegaan om het project van de broers te bekijken. Samen met de jongste broer ruim 7 uur in een oncomfortabele trein gereisd. De gemiddelde snelheid van de trein is hier dus nog geen 40 kilometer per uur want de afstand Santa Cruz - San Jose is 265 kilometer. Met de bus had dus waarschijnlijk sneller en comfortabeler geweest.

San Jose is een klein dorp. Ze hadden gezegd dat het waarschijnlijk net wat groter zou zijn dan Portachuelo maar het blijkt kleiner te zijn. Ik weet niet exact wat de inwoneraantallen zijn (San Jose zit op zo´n 18.000 inwoners als ik het goed heb); Maar in San Jose zijn alleen de straten die direct aan het plein grenzen bestraat. Ook is er maar 1 internetcafe die 9 Bolivianos per uur rekent in plaats van de 3 a 4 Bs. die in Santa Cruz/Montero/Portachuelo gerekend worden. Verder slechts een paar winkeltjes voor de eerste levensbehoeften. Er staat een mooie kerk aan het plein, de enige Jezuietenkerk in dit gebied die van steen is gebouwd. We zijn met de auto een berg opgegaan en het uitzicht daar is echt spectaculair: uitgestrekte bossen over de bergen en het laagland. Heel mooi.

Het terrein van de broers is niet zo groot dat er naast de woonwijk en het hotel veel ruimte over blijft voor land- of tuinbouw, veeteelt of bosbouw. Er staat al een vervallen kippenfokkerijtje (afstudeerproject van de jongste broer) maar die moet weg zodra het hotel gebouwd gaat worden. Mijn werk zou vooral worden het aanleggen van een kwekerijtje met planten voor de tuin van het hotel en vruchtbomen. Zodra het hotel dan ontworpen en gebouwd zou zijn, zouden ze de planten direct gepoot kunnen worden. Ook is er een klein meertje waar misschien visteelt in zou kunnen worden gedaan.
Al met al was het wel interessant om eens te zien, maar toch een stuk minder uitdagend dan ik had gedacht. En vooral een veel te klein dorp veel te ver weg van Montero en Santa Cruz.

Afgelopen week ben ik eerst een deel van mijn spullen gaan halen in Portachuelo. Blijkbaar heb ik deze weken toch al aardig wat spullen verzameld, want het ging niet meer allemaal mee in de rugzakken en koffer waarmee ik arriveerde. Deze week hoop ik de rest te gaan halen. Dat kwam er afgelopen week niet meer van, want ik werd gelijk al uitgenodigd om naar Guarayos te gaan en vrijdag kwam ik pas weer terug. Een kennis wil samen met mij een bouwproject in Guarayos beginnen. Guarayos is een snel groeiend dorp/stadje waar slechts min of meer geïmproviseerde marktjes zijn. Hij wil een markt bouwen van twee verdiepingen. Op zich een heel interessant project waar waarschijnlijk ook best goed geld mee te verdienen valt, maar wel wat boven mijn budget.

We zijn in Guarayos de markten gaan bekijken, het dorp, het terrein waar de nieuwe markt zou moeten gaan komen. We zijn met de bouwtekening naar het gemeentehuis gegaan om over het project te praten en goedkeuring voor de plannen te krijgen. In Bolivia worden zaken vooral ook informeel geregeld, dus ´s avonds zijn we met de gemeenteambtenaar naar een restaurant gegaan om nog even verder te praten. Toen het restaurant sloot hebben we het gesprek voortgezet op het plein. Het gesprek kwam ook op wat ik deed en wat ik gestudeerd had, en de gemeenteambtenaar dacht dat de gemeente wel werk voor me had in de annanas- en/of bananenteelt. Ik moest de volgende dag maar even met de burgemeester gaan praten. Tsja, zo kom je nog eens ergens :)

Na een gesprekje met de burgemeester verwees hij me door naar een ingenieur die wat meer van de projecten wist. Ik dus met deze ambtenaar gepraat. Toen wilde die hij dat we met zijn driëen (de ambtenaar, de burgemeester en ik) zouden praten om dingen gelijk goed te regelen, want ik zou die dag al terugreizen naar Montero. Het lukte niet om dat gesprek nog te hebben, dus nu gaan ze een voorstel schrijven en dat meegeven aan die kennis die de markt wil bouwen wanneer hij over 2 weken weer naar Guarayos gaat.
Op zich denk ik niet dat het wat gaat worden maar het is goed om me overal op te orriënteren en actief te blijven.

De mogelijkheid om in de kwekerij in Santa Cruz te gaan werken ben ik nog niet aan toe gekomen, hoewel dat de meest interessante optie lijkt. Eens kijken of ik die deze week kan bezoeken.

Zaterdag heb ik doorgebracht met het oplossen van mijn duivenprobleem. Op de zolder van de school waar ik woon, en vooral direct boven mijn kamer, wonen duiven. Ze trippelen er druk heen en weer, brengen er hun jongen groot en produceren vooral een hoop mest en rommel. Die mest en rommel valt door het plafond in mijn kamer. Alles wordt vies en het is ook niet gezond om die meststof in te ademen. Gisteren heb ik dus het gat in de gevel waardoor ze de zolder in en uit vliegen dichtgemaakt. ´s Middags heb ik de rommel boven mijn plafond opgeruimd. Helaas stapte ik even mis op een plafondplaat en heb ik nu een gat in mijn plafond ;) Hoewel, ...helaas?..., wel lekker voor de ventilatie in deze hitte :) Na de schoonmaak hadden we in de kerk een maaltijd en daarna ben ik nog met wat vrienden naar Exponorte geweest. Exponorte is een landbouwbeurs. Op zich was niemand van ons echt geïnteresseerd in de producten, maar zowieso gaat de meerderheid van de mensen er heen als uitje. Was wel gezellig.

  • 23 Maart 2009 - 05:47

    Peter Stolk:

    Nou, Pieter, dat was weer een boeiend verhaal om te lezen. We zijn reuze benieuwd wat het nu straks gaat worden. Goed om te zien wat er zich allemaal aan mogelijkheden voordoen. Zou dat hotel wel levensvatbaar zijn? Lijkt me meer een plaatselijk iets. Kom je dat vaker tegen?

    Groeten!
    Peter Stolk

  • 23 Maart 2009 - 12:35

    Irene De Jong:

    Ha die Pieter,
    zo jij moet wel echt een flexibel persoon zijn zeg.
    Wat maak jij daar veel mee.
    Wat goed dat je eerst met een broer naar het gebied bent gaan kijken want het is in werkelijkheid meestal anders als dat de mensen het vertellen.Persoonlijk lijkt me dat hotel niet veel toekomst voor jou.
    Wat geweldig dat je misschien iets van werk via die burgemeester kan krijgen.
    Wie weet, we bidden elke dag voor veel wijsheid voor je Pieter.
    We hebben hier een heerlijke zonnige week achter de rug.Overdag lekker weer en 's nachts toch nog een graadje vorst!Eeen beetje komen de krokussen en narcissen naar boven.
    Vandaag is het weer bewolkt en regenachtig en koud.echt Nederland Je hebt net je tuinstoelen buiten gezet en ze kunnen weeer naar binnen.
    Ik wens je heel veel kracht toe en enregie en heel veel succes ook met je duiven!!!
    Gr.Irene de Jong

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Van februari tot november 2008 heb ik als vrijwilliger in Bolivia voor Misión Timoteo gewerkt. Misión Timoteo is een organisatie die zich inzet voor Boliviaanse kinderen. Zie voor meer informatie over Misión Timoteo: www.misiontimoteo.nl Vanaf half januari 2009 heb ik weer voor Mision Timoteo gewerkt. Begin maart heb ik besloten niet zoals gepland tot 26 november voor Mision Timoteo te blijven werken. Momenteel orriënteer ik me op wat ik nu ga doen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 83658

Voorgaande reizen:

13 Januari 2008 - 27 Mei 2009

Bolivia 2009

Landen bezocht: